Aiman Diuji Dituduh Ayhnya Joli Duit Syarikat. Yg Paling Berat Isterinya, Syahirah Dipaksa Balik Ke Pangkuan Keluarga Kerana Aiman Muflis

Assalamualaikum. Baiklah kita sambung penceritaan si Aiman yang berhijrah sementara mencari keredhaan ilahi walaupun terpaksa meninggalkan isteri tercinta buat sementara.

Sudah dua hari Aiman di pondok agama itu. Memang air matanya di situ asyik mengalir sahaja. Teringat dosa lampau yang pernah di buat. Ya Allah, banyaknya dosa hambamu ini.

Selesai solat berjemaah dengan rakan-rakan di pondok, dia menelefon isterinya. Salam berbalas.

“awak sihat?” Aiman duduk di tangga surau papan itu. Syahirah bersuara riang.

“Alhamdulillah sihat. Abang tak rindu saya ke? Dah masuk hari kedua baru nak call? Abang tahu tak saya bosan duduk rumah sorang-sorang? Saya dah dua hari tak sembahyang jemaah tau”. Aiman hanya senyum mendengar coleteh si isteri.

“Ha, lagi satu abah kata abang mana ada kerja luar, baik abang cakap abang pergi mana?” tiba-tiba suara Syahirah bertukar sebak.

“Saya tahu, saya bukan sapa-sapa dekat abang, tapi tak patut abang tipu saya..” air mata Syahirah mengalir. Aiman terdiam. Syahirah juga diam. Terkejut Aiman tiba-tiba terdengar esakkan.

“Awak nangis ke?”. Diam lagi.

“Awak, saya…”. Syahirah memintas.

“Tak apa. Saya faham”. Air matanya di seka.

“Abang sihat tak?”

“Alhamdulillah sihat”. Diam.

“Abang jangan lupa sebelum tidur baca surah Al-Mulk” pesan Syahirah.

“Baik sayang”. Terdiam Syahirah. Aiman senyum je.

“Lagi?”

“Er..abang jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur”. Aiman ketawa.

“Next?”

“Kalau terjaga pukul dua tiga pagi, solat tahajut”. Aiman hanya mengangguk.

“Lagi?”

“Selalu beristigfar”

“Okay. Lagi?”

“Ingat Allah dalam setiap perbuatan.”

“Alright, next?”

“Sentiasa berselawat.”

“Okay.”

“Abang ni last.”

“Apa dia tu?” soal Aiman lembut.

“Doakan rumah tangga kita sampai syurga”. Aiman senyap sekejap.

“sure.”

Hari berganti hari, maka tamatlah pengajian Aiman dipondok. Dari jauh Aiman telah nampak senyuman isterinya di hadapan pintu. Selesai membayar tambang teksi Aiman mengheret bagasi berodanya.

Syahirah telah pun keluar menyambutnya siap bertudung. Mereka bersalaman.

“Assalammualaikum, awak.” Sapa Aiman.

“Waalaikumsalam, abang.” Nada ceria.

Syahirah bersalaman dengan Aiman. Terpegun juga dia melihat Aiman yang hanya bert-shirt kolar dan berseluar slack serta berkopiah (mungkin Aiman tak perasan). Wajah Aiman seolah ada sinar keimanan. Sangat tenang! Aiman perasan isterinya memerhatikannya.

“Er,,awak pandang apa?” Syahirah tersentak.

“Eh, tak.. abang nampak lain.”

“Apa yang lain?” Aiman memandang dirinya dan baru perasan akan kopiah di kepalanya.

“Oh..” jawab Aiman dan menarik kopiahnya.

“jom masuk”. Mereka beriringan ke ruang tamu.

Aiman telah pun duduk di sofa sementara Syahirah pergi membuat air di dapur. Mata Aiman menebar ke seluruh ruang tamu. Kemas dan bersih.

Walaupun rumah itu kecil tetapi sangat selesa. Entah. Dulu tinggal dekat villa abah tak pernah rasa selesa dan tenang.

“Abang nah..” lembut Syahirah menghulurkan gelas itu pada suaminya.

Aiman menyambut. “thanks.”

“Abang, nak tahu tak?” dia duduk bawah melutut depan Aiman yang duduk di sofa itu.

“Hmm?”. Aiman merenung Syahirah.

Dia sudah faham dengan sikap Syahirah yang peramah dan banyak cakap ini. Kadang-kadang macam budak-budak.

“Ada sinetron baru tau.” Berkerut dahi Aiman.

“Oh, apa benda tu?”

“Apalah abang ni. itu cerita drama bersiri Indonesia. Tajuknya cinta fitri.”

“Oh..” gelas di letak di atas meja.

“Kenapa dengan cerita tu?”

“Best.” Syahirah senyum hingga nampak lesung pipitnya. Comel! Walaupun penat Aiman masih lagi melayan. “Apa yang best?”

“Lagu.”

“Oh.. jalan cerita tak best.?”

Sungguh, ini baru pertama kali dalam hidup Aiman berbual mengenai drama Indonesia.

“Best jugak tapi sedih.”

“Kenapa?”

“Entah. Abang nak dengar lagu tema cerita tu.? Tajuknya Cinta Kita nyanyian Teuku Wisnu dan Shireen Sungkar”. Syahirah mengambil mp3nya di almari yang terletak di ruang tamu itu juga. Aiman hanya memerhati.

“Haa, nah..” dia menghulurkan earphone pada Aiman.

“Hm, awak ambil satu..” kata Aiman dan menghulurkan sebelah lagi pada isterinya. “..er..kita dengar sesama..” teragap-gagap Aiman. “ok.”.

Ceria Syahirah menyambut earphone itu. Aiman menarik tangan Syahirah agar duduk di sebelahnya. Mudah untuk dengar mp3 itu.

– Inilah aku apa adanya Yang ingin membuatmu bahagia Maafkan bila ku tak sempurna Sesempurna cintaku padamu –

“saya baru download tadi..” Syahirah senyum. Aiman turut senyum. Sungguh dia tak pernah buat benda luar alam untuk melayan lagu dari seberang.

– Ini cintaku apa adanya Yang ingin selalu di sampingmu Ku tahu semua tiada yg sempurna Di bawah kolong langit ini –

“Abang kita jadikan lagu kita nak?”. Aiman diam seketika. Huh, lagu ni rasa macam nak nangis je Aiman dengar. Tak tahu kenapa.

– Jalan kita masih panjang Ku ingin kau selalu disini Biar cinta kita tumbuh harum mewangi Dan dunia menjadi saksinya Untuk apa kita membuang-buang waktu Dengan kata kata perpisahan –

Kedua-dua mereka melayan perasaan dengan lagu itu. Tanpa di sedari Aiman telah meletakkan tangannya di bahu sofa dan spontan menarik isterinya ke dalam pelukkannya. Khusyuk melayan lagu.

– Demi cinta kita aku akan menjaga Cinta kita yg telah kita bina Walau hari terus berganti hari lagi Cinta kita abadi selamanya –

Aiman tersentak apabila terdengar azan. Pantas dia menarik earphone itu. Dia menoleh ke kiri. Syahirah dah tidur.

“Eeerr.. awak…” Aiman cuba mengejutkan isterinya lagi.

“Awak…bangun. Dah azan Asar ni..”

Syahirah bangun dengan mengosok matanya.

“Abang saya ABC la. Abang solat lah..”

Aiman pelik. Apa benda pula dia nak ABC ni.

“awak, dah Asar. Kalau nak makan ABC jap lagi kita keluar.”

Syahirah memandang Aiman.

“Allah Bagi Cuti. Sakit perempuan”. Aiman teragak-agak.

“Oh.. haa. Okay. Saya solat dulu”. Aiman telah pun bangun untuk menuju ke bilik.

“Abang”. Langkah Aiman mati. Dia menoleh.

“Doakan rumah tangga kita sampai syurga.” Syahirah senyum dan gaya menadah tangan.

Hujung minggu Aiman dan Syahirah keluar untuk mencari barang dapur.

“Abang, saya nak cari buku masak..”

Aiman hanya mengangguk dengan tangannya yang ada dua beg kertas barang yang dia beli dan Syahirah beli tadi.

“Nanti jumpa abang dekat kaunter lah”. Kata Syahirah lagi dan terus berlalu. Aiman hanya senyum dan menghantar dengan pandangan mata. Aiman berjalan ke buku-buku Islamik. Terdetik hatinya tafsir Al-Quran.

Aiman pergi ke kaunter pertanyaan dalam kedai buku itu.

“Ada boleh saya bantu encik?”

“Hm, ada tafsir tak? Hmm..tafsir Al-Quran?”

“Maaf encik tiada stok”. Aiman senyum paksa.

“Okay. Thanks”. Kenapa tiba-tiba rasa sebak ni. Tiba-tiba, Syahirah datang.

“Abang tak beli apa-apa?”

“Tak. Awak dah jumpa buku?”. Syahirah senyum dan menunjukkan buku itu pada Aiman.

“Tadaaa… nanti kita try dekat rumah ok?”

“Okay.”

Aiman membayar buku itu. Sewaktu mereka telah keluar dari kedai buku itu. Pekerja kedai buku itu berbisik.

“Wah, romantiknya mereka!”

“Tahu tak apa. untungkan wanita itu dapat suami yang punya lah handsome dan baik!”

“Mana kau tahu baik?”

“Tadi dia nak beli tafsir Al-Quran.”

“Oh, memang padanlah. Perempuan itu pun alim je.”

“Sweet kan. Suami dia just pakai t-shirt berkolar dan seluar slack, isterinya just pakai baju kurung dengan tudung labuh. Baju dorang warna match. Jalan pegang tangan”

“Superb! Romantic!”

Kan Allah S.W.T telah berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)

Tatkala sampai dirumah, Aiman sibuk membuat kerjanya di ruang tamu. Lama dia bercuti selepas pergi ke pondok hari itu. Justeru, banyak kerja yang perlu di lakukan.

“Abang..” sapa Syahirah manja. Aiman senyum.

“Kenapa?”

“Nah”. Syahirah menunjukkan sesuatu pada Aiman. Aiman mengambil dan berfikir.

“Birthday saya rasanya belum lagi..”

“Abang buka lah dulu. Saya dah ngantok. Jangan tidur lewat-lewat tau. Nanti dah masuk bilik tolong perlahankan air-cond. Nite abang. Assalammualaikum.” Syahirah nampak penat.

Mana tidaknya sehari suntuk berjalan. Setelah Syahirah masuk ke bilik. Perlahan-lahan Aiman membuka balutan itu.

“Subhanallah, tafsir Al-Quran..” Terasa macam nak mengalir air mata Aiman.

‘Al-Quran, the love letter from Allah’ – isterimu. Aiman turn off laptopnya.

Kertas-kertas yang bertaburan di perkemaskan. Setelah selesai berkemas bahan-bahan kerjanya Aiman mengambil tafsir itu dan masuk ke bilik.

Samar-samar. Hanya lampu di sisi katil sahaja yang menyala. Dia lihat Syahirah sudah lena tidur. Mungkin penat sangat. Aiman senyum. Dia meletakkan tafsir itu di atas meja make-up. Seluar di lipat. Aiman menuju ke tandas.

Dia perlu melakukan sujud syukur kerana dia memang beriya-iya hendakkan tafsir Al-Quran itu. sewaktu pekerja kedai itu mengatakan sudah habis stok dia seakan kecewa teramat, entah.

Tidak tahu kenapa perasaan itu timbul. Sungguhlah kemanisan iman itu sungguh manis. Setelah sekian lama bercuti, Aiman kembali berkerja namun setibanya dipejabat Aiman terus dimarahi ayahnya.

“Aiman!! Kamu nak jadi apa ha ni!” tengking Dato Rahimi merangkap abahnya. Aiman hanya tunduk. Sejak menjadi suami Syahirah dia banyak sangat mendiamkan diri. Dia tak banyak cakap.

Selepas pulang dari pondok agama hari dia tak cepat marah atau melenting.

“Kamu dengar tak ni?! hari tu kamu pergi mana? Kamu buat hal lagi ya? ni akaun syarikat kenapa jatuh teruk ni!” Dato Rahimi mencampak fail itu di meja pejabat Aiman.

“Abah, ekonomi dekat sini buat masa ini tak stabil”. Dato Rahimi memandang sinis anaknya.

“Bukan kamu joli kan semua duit tu?”

“Abah..”

“Dah! Abah tak tahu kamu buat macam mana, abah nak kamu settle kan semua bil-bil ni!“ Tercengang Aiman mana dia ada duit banyak tu.

“Abah, saya tak da duit banyak tu.”

“Abah tak peduli. Kamu buat apa yang patut!” Dato Rahimi terus keluar dari pejabat itu. Terduduk Aiman.

Tiba-tiba telefon Aiman berbunyi. Tertera nama Shahir. Ada apa abang iparnya ini telefon.

“Assalammualaikum”. Lemah Aiman menjawab.

“Waalaikumsalam, weh Aiman. Kau balik rumah kau sekarang.!”

“Er, kenapa along?”

“Kau balik je!”. Tersentap Aiman tatkala talian di matikan. Tak tahu pula dia yang abang iparnya ini datang Kepala Batas. Aiman mengambil briefcasenya.

Satu satu masalah dia dapat. Laju Aiman memandu kereta isterinya itu. Hari ini Syahirah tak kerja cuti sekolah jadi dia pun cuti lah. Syahirah seorang ustazah yang mengajar subjek Sirah. Justeru, Syahirah menyuruhnya membawa kereta dia.

“Along.. tolonglah jangan buat kecoh dekat sini..” rayu Syahirah.

“Eh, kau diam lah dik..” Aiman melangkah masuk ke rumah.

“Assalammualaikum.”

“Hah, sampai pun kau..” Aiman menghulurkan tangan untuk bersalam dengan abang iparnya tetapi lelaki itu tidak melayannya. Aiman menarik kembali tangannya.

“Kenapa along?”

“Aku nak bawak Syahirah balik..” Sentap Aiman mendengar. Matanya memandang Syahirah yang telah pun berair mata.

“Ta..tapi kenapa?”

“Kenapa kau tanya? Kau tahu tak? Aku pergi dapur, tak ada makanan langsung! Macam mana kau sara adik aku ha? Lepas tu, aku dengar syarikat kau dah muflis kan?!” herdik Syahir. Sebak Aiman dengar.

“Along tak boleh buat macam ni..”

“Apa tak bolehnya! Tak akan kau nak adik aku sara kau pulak! Aku ingatkan abi kahwinkan kau dengan dia kau dah berubah rupanya hampeh je.”

“Along, kenapa along cakap macam tu?” Syahirah yang tadi berair mata membela Aiman.

“Kau diam. Dah sekarang aku nak bawa dia balik dekat rumah keluarga kami!” Syahir menarik tangan Syahirah. Syahirah sedaya upaya menarik kembali tangannya.

“Saya tak akan pergi! Tempat seorang isteri di sisi suami!”

“Hoi, Aiman. Baik kau izinkan. Tak akan kau nak biar isteri kau ni mati kebulur.!” Marah Syahir lagi.

Ya Allah, tabahkan hati hamba. Habis satu masalah di pejabat sekarang masalah isterinya pula. Betul juga apa yang abang iparnya cakap. Dia nak bagi makan apa dekat isterinya ini. Memang kali ini dia muflis tersangat!

“Abang..tolong”. Sayu Syahirah meminta pertolongan Aiman.