Isteri ak tak kerja tapi sangat pmalas dan pngotor. Aku xde selera sbb suka bela bulu ketiak bulu jembut

Foto sekadar hiasan. Tolonglah, tolong, saya semakin hari semakin bosan dengan isteri saya. Kadang-kadang rasa seperti nak lari.

Saya berumur 26 tahun, isteri surirumah, 21 tahun. Kami berkahwin di usia yang muda, dikurniakan seorang anak lelaki berumur dua tahun.

Sejak berkahwin, saya dan isteri tinggal di rumah mertua. Mertua yang suruh tinggal bersama memandangkan jarak tempat kerja saya dengan rumah mertua dalam 10 minit sahaja.

Lagipun adalah peneman di rumah, boleh bermain-main dengan cucu. Taklah sunyi sangat.Isteri saya duduk di rumah sehari suntuk.

Tak tahulah apa yang dia buat selain dari menghadap televisyen dan telefon bimbit.

Dia jarang mandikan anak sebab dia sendiri pun malas nak mandi. Bangun pula jam 10-11 pagi, jam 2 ke 3 petang baru nak mandi.

Nak masak pun kadang-kadang ikut mood dia. Sudah banyak kali saya balik kerja dari pejabat dalam keadaa penat dan lapar, bila diselak tudung saji, tengok lauk tengah hari dah tinggal saki baki.

Patutnya bila sudah tahu saya selalu balik sekitar jam 6.30 – 7.00 petang, dia dah boleh sedia untuk memasakpadajam 6 petang.

Tetapi dia langsung tak ada perasaan bersalah melihat saya balik dalam keadaan penat dan lapar, ditambah pula tiada apa yang dapat dimakan.

Kalau petang, mak mertua saya tak ada kelas mengaji, dialah yang memasak untuk kami makan malam. Naik segan saya dengan mak mertua.

Saya dah cuba menegur isteri, jaga makan minum suami itu tanggungjawab isteri, bukan tanggungjawab mertua.

Dua tiga hari saja nampak positif, kemudian dia buat perangai lamanya lagi. Sekali ketuk, sekali masuk.

Ketika saya bercuti di rumah, kalau saya atau mak mertua tak mandikan anak, memang tak mandilah anak itu sampai keesokan harinya.

Kalau anak kencing atau berak pun, dia buat-buat lambat nak pergi basuh. Kalau nak keluar jalan-jalan, dia siapkan diri pun dah sejam.

Saya dengan mandikan anak, siapkan anak, setengah jam sahaja. Anak kami pun tak rapat dengan ibunya. Dia lebih rapat dengan saya dan neneknya.

Kalau tak ada ibunya, tak apa. Dia tak kisah pun tetapi jangan tak ada neneknya. Boleh meng4muk seperti terkena histeria.

Sampai pernah terlintas di fikiran kalau jodoh saya dengan isteri tak berpanjangan, memang saya tak bagi hak penjagaan penuh pada isteri.

Harap-harap tidaklah sampai ke tahap itu. Dua minggu yang lalu, isteri disahkan mengandung lagi.

Keadaan itu membuatkan dia langsung tidak mahu memegang periuk kuali untuk masak selain itu tidak mahu mengemas, menyapu, mop lantai, cuci pinggan, basuh baju, semua dia tidak mahu buat.

Kalau ada sawang sikit-sikit, dia akan biarkan sampai boleh tempat lepak Spiderman dengan Tarzan.

Kalau bab baju kotor pula, dia punya tinggi menimbun itu dah seperti timbunan baju di jualan murah 70%-80% itu ha.

Saya yang penat-penat balik kerja inilah yang kutip, basuh dan sidai pakaian dia, pakaian saya dan anak. Saya memang tak benarkan mak mertua basuh pakaian kami.

Pasal melaram, bershopping, bergaya stylomylo, bagi saja pada dia. Kuat betul peng4ruh cerita-cerita Korea, Instafamous dan tutorial-tutorial make up.

Suka sangat pakai seluar jeans yang slim dan nampak ketat di kaki itu. Katanya itu gaya hips terkini.

Saya sudah banyak kali menegur dia agar menjaga cara pemakaian. Penat dah menegur. Agak-agak sudah terlepas tak tanggungjawab menegur itu.

Saya dah tegur, bukan tak pernah tegur. Siap forward dalam WhatsApp benda-benda baik berkaitan agama termasuk juga cara-cara pemakaian mslimah sebenar. Haram dia nak ikutnya.

Dia perasan muda lagi, konon-konon seperti dia sah akan hidup sehingga umur 60 tahun (umur 50 tahun baru nak bertaubat).

Dan yang ini saya malu nak sebuh, tetapi sebagai nasihatlah ye sebab dalam Islam benda ini sunat.

Saya dah tegur dia banyak kali dah, janganlah baik hati sangat bela bulu ketiak dan bulu jembut itu. Tak elok.

Dalam Islam sunat kena cukur semua itu atas sebab faktor kebersihan.

Macam biasa, sekali ketuk, sekali masuk. Memang ada ke orang perempuan yang jenis suka membela ini? Hahaha. Tak ada selera saya, tahu tak? Tolonglah. Tolong.

Duit nafkah dia setiap bulan saya beri RM400 untuk dia gunakan pada diri dia, top up beli barang-barang anak dan barang-barang dapur yang berkurangan.

Tetapi 80% duit itu dia habiskan pada dirinya sendiri dengan membeli benda-benda merapu seperti kosmetik, vitamin, kolagen, baju dan tudung online sebagainya.

Semak tengok atas meja solek dia itu sampai ada yang sudah berhabuk.

Gaji saya kecil sahaja, selepas tolak EPF, SOCSO, tinggal RM2,100 bersih.

Nak bayar kereta motosikal, simpanan untuk anak, beli barang dapur, nak bagi pada mak dan ayah saya, bagi mertua, bayar bil-bil rumah mertua, petrol, duit makan di tempat kerja lagi.

Mungkin saya akan kurangkan dari RM400 ke RM200 sahaja. Okay ke.

Seperkara lagi, dia ada peny4kit malas nak kerja sedangkan saya dah izinkan kalau itu dapat membantu meringankan beban saya dan beban mertua.

Tetapi dia tetap tidak mahu bekerja, sebaliknya dia lebih suka duduk di rumah membuang masa dengan melayani drama-drama Korea, Hindustan, Sinetron dan sebagainya.

Saya pernah tegur dia secara bergurau, kalau dia buat perangai malas sangat, saya akan pergi mencari madu untuk dia.

Dia buat bodoh, muka tak ada perasaan sebab dia tahu gaji saya kecil tak akan mampu nak berkahwin dua.

Bukan nak menyalahkan takdir kahwin muda. Syukur sangat sebab itu rezeki. Tetapi entahlah. Nak tegur salah, dah tegur pun tak jalan.

Untuk lelaki-lelaki bujang mahupun gegadis bujang yang nak kahwin muda itu bagus kerana dapat mencegahkan maksiat. Tetapi selidiklah betul-betul pas4ngan andan dari segala sudut.

Persiapkan diri dengna ilmu rumah tangga dulu sebelum gatal nak berumah tangga. Jangan kerana sifat huduh, buruk dan busuk anda nanti akan menyusahkan orang lain.

KISAH KE 2.Asalam min . aku ni dah kawen 2tahun bini aku suri rumah jer belom ada anak lagi.

Min aku rasa macam aku ni takde bini, ku balik kerja lewat malam bila balik2 isteri tak masak , rumah berhabuk, kain baju menimbun tak basuh tak cuci pinggan berlambak dalam sinki.

Aku balik kerja malam2 tu aku yang cuci semua tu . Aku tak paham min macam mana dia boleh duduk bergelumang dengan kuman seharian mcm tu . Pengotor ke apa.

Duit nafkah aku bagi 500 sebulan untuk keperluan dia saja mcm beli make up dengan baju . Duit dapur lain . Adakah aku ni terlampau manja kan sangat bini aku.

Tiap2 hari sebelum balik kerja aku tapau kan dlu makanan kt kedai sebb dia tk nk masak . Klau hujung2 bulan tu kadang aku yang masak lepas balik keje .

Dia sanggup tk mkan seharian semata2 tak nak msk min . Aku dah pernah tegur dah waktu awal2 kawen dulu pastu dia lari rumah mak ayah dia .

Malu aku min mak ayah dia salhkan aku cakap aku buat anak dia jadi org suruhan .

Tolong bgi aku idea macam mana lagi nk hendel bini aku ni tak reti dah aku. tak kan aku nk pkul pulk kann

KISAH KE 3. Salam admin…. hidekan profile saya ye….Saya nk bertanya kepada ahli group. Apa pendapat tuan2 puan2 mengenai isteri saya. Isteri saya seorang surirumah.

Saya pekerja kerajaan. Masuk keja pagi…balik ptg. Masalah utama isteri saya ialah dia seorang yg pemalas dan panas baran. Tidak perlulah saya creritakan perangai malas dan panas barannya itu…

sehinggakan ibu saya bergduh dgn isteri kerana sifat malas dan panas barannya itu. Sekarang ni pun memang dia x mahu ikut saya balik ke rumah ibu saya…

ibu saya pun dh melarang dia balik. Kami ada 3 org anak. Masih kecil. Jadi bila saya balik kampung .. saya akan bawa anak2 saja.

Hari raya pun sama. Jadi disini saya nk tanya pendapat tuan2 puan2. Perluk4h saya meneruskan perkahwinan ini.

Utk pengetahuan… kami dh bersama selama 10 tahun… tetapi perangai dia dari dahulu tidak pernah berubah.

Saya dh letih mendidik dia…. saya penat…. hingga kini saya hanya memikirkan tentang anak2 saya sahaja.

Rasa sayang pd isteri dh lama hlang.
Utk pengetahuan admin…

antara perangai malas isteri saya ialah malas bangun pagi(terutamanya ari cuti)…malas basuh pinggan(sehari sekali je basuh walau mkn 5 kali sehari)…

malas lipat pakaian(seminggu sekali baru lipat-tu pun lepas saya sound)…

malas mengemas rumah… (sawang dgn debu penuh siling ngn pintu mcm rumah hantu) asal maghrib je terpacak depan tv.

Yg paling ketara… kuat tdo. Pagi tdo… ptg tdo.. mlm lagi la.

Dia punya baran… depan rezeki atas meja pun dok menjerit kat anak2…

suka menjerit bila nk suruh anak2 buat sesuatu smpai boleh dengar blok bangunan sebelah rumah( kami menetap di kuarters kerajaan). Dengan saya pun dia selalu meninggikan suara.

KISAH KE 4

Assalamualaikum Admin.. Sy nk inbox admin dlm KRT. tapi xde tekan button dr time yg dinyatakan..jadi sy menulis disini saja. Harap Admin dapat Hide kan mesej saya ye..

Camni, sy da kawin hampir 2 tahun. Dan dikurniakan sorang cahaya mata. Isteri sy ok..xde masaIah apa.

Cumanya dia agak lambat dalam buat sesuatu yang saya suka..iaitu kemas rumah, urus mop lantai..sawang..basuh baju..lipat baju..urus hal anak.

Kalau bab masak.. isteri sy mmg pandai masak..laju kedapur..

Saya sebenarnya bkn kuat makan pun..ckup sekadar ade mkn nasik ..lauk x kisah apa2. Cuma nya..isteri sy bab hal dapur dia cepat..

Saya kalau cuti saya menggalas tugas basuh baju..kemas rumah..angkat kain..lipat kain..jaga anak.. semua sy buat.

sy x ungkit..tapi itu la saya..saya cepat buat kerja.. kdg2 tu bila sy balik keja..dia bertempek atas katil.. baju x lipat.

Sapu sampah bwh bangku..bwh katil..sawang.. x dibuatnya.Bkn x suruh..suruh..tapi ade la kejap dlm smggu dia rajin..

pastu back to normal.. penah gak sy melenting mar4h..tapi faham je la.dia menjawab ..

katanya..dia bkn malas sgt pun.. dia ungkit rajin dia tu yg jarang2 buat bulan lps..

padahal hati saya nk dia peka semua keadaan rumah mcm org lain yg cepat dan rajin buat keja umah. Kms umah..bila sy tegur..mula sentap..g4duh..

Kadang2 saya, rasa malas nak balik keja yg sepatutnya time balik keja. Kadang2 terpaksa meniipu kata bini saya ade overtime..sbb nya saya terbayang..

bila sy balik keja..badan penat.. isteri bertempek atas katil..tidur atau main fb.. anak pulak meragam..rumah kain baju xbasuh ade yang x lipat..

kalau sy balik ditambah badan penat..sy buat semua tu satu persatu..mana tahanHal ini berlarutan sampai skrg.. skrg sy malas nak tegur apa2.

Sy tunjuk kan keja sy depan dia..tapi dia seolah2 xde perasaan utk berubah yg lebih baik.

Nak kata dia penat. Jaga anak. Masak. Saya rsa tak juga. Sbb anak ok je. Xde lah buas sangat..

nk kata penat masak? Apa lah sgt makanan kami berdua tu yg dimasaknya…

Selebihnya dia bertempek atas katil..main hp..facebook..wsap. kdg2 anak nangis2 pun dia lambat siap2kan dan faham utk redakan.

Saya penah terfikir rasa tak tahan dalam hati.. rasa nak cari pengganti yang lain..tapi sy tak mampu dan kesian fikirkan dia yg tak de ibu.

Kesian fikirkan anak nanti..jadi masaIah lain pula. Jadi dalam sedar tak sedar.. saya mampu berdiam je..

simpan 1000 perasaan menyesaI kerana tak selidik hal ni sebelum kawin.

Saya mahu dia cepat buat keja je..dalam hal kekemasan rumah. Sapu sampah..kemas umah..mop lantai..sawang semua tu..

tak perlu la disuruh baru nak buat. Dan tak perlukn setakat seminggu dua rajin pastu back to normal.

Zaman bujang nya bila diselidik memang begitu..kata adik beradiknya..

Harap sangat.. semoga status ni tak dikecam byk pihak..kalau nak share ok lah..

Moga2 wanita diluar sana ambil iktibar atas semua ini.. Terima Kasih Admin