Adik kawin muda dan masih duduk dgn kami. Ingat dh kawin perangai berubah tp lgi menyusahkan mak. Anak dia la lgi kecian

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum, Mungkin ini luahan hati dari seorang kakak. Sedikit perkongsian dan mungkin boleh jadi renungan buat adik-adik yang umur masih muda dan ingin berkahwin.

Saya ni ada adik beradik ramai, 6 orang semuanya dan saya adalah anak sulung. Kisahnya, masa adik saya kahwin 4 tahun lepas, saya ada lah rasa sedikit terkilan.

Terkilan bukan sebab apa, sebab mak dan abah buat keputvsan bagi adik tu kahwin awal, sedangkan umur dia masa tu baru 21 tahun.

Kata mak, sebab j0doh dia dah sampai. Saya sedikit akur sebab fikir itu semua kerja Allah.

Masa cepat sangat berlalu, tiba masa hari pernikahan adik, saya rasa macam ada batu berat yang akan jatuh atas kepala ni nanti.

Tapi, saya abaikan je perasaan tu. 4 tahun dah berlalu, sekarang adik saya tu dah ada anak 2 orang.

Betul kata orang, bahagia tu orang boleh nampak yang luar je hakik4tnya jauh beza macam langit dengan bumi.

Orang muda ni bila bercinta, semua yang “sweet” dia dengan pasangan nak tunjuk pada satu dunia.

Kadang – kadang panas juga telinga bila mak komen pasal orang muda bercinta. Itu baru bercinta, kalau dah kahwin, lagi banyak dia nak tunjuk.

Throwback gambar kahwin 3 tahun lepas lah, gambar perut tengah mengandung lah, sweet – sweet dalam kereta lah, gambar jalan pimpin tangan suami lah, macam lagi lah semua. Maklumlah zaman media sosiaI.

Bila keluarga ni mula ada orang baru, banyak sikitlah ragamnya. Boleh migrain hari – hari. Tambah saya dah masak dengan per4ngai adik – adik.

Lagi pula adik yang dah kahwin tu. Ingatkan kalau dah kahwin, per4ngai berubah.

Rupanya m4kin menjadi. Duduk rumah mak pun masih boleh malas – malas. Kadang – kadang saya sendiri rasa kesian dekat mak. Jadi macam h4mba pula.

Menantu nak makan, dia yang susah payah sediakan, baju kotor mak tolong kutip dan basuh, botol susu anak yang dah basi, mak tolong cuci, pampers anak dalam bilik air, mak tolong buang.

Adik tu buat apa sebagai isteri? Membuta sampai pukuI 10 pagi 11 pagi. Bangun tidur, terus makan je makanan yang terhidang.

Ya Allah, s4kit mata tengok per4ngai dia. Kadang – kadang saya rasa nak naik angin.

Nasib kat rumah mak, kalau rumah mak mertua tak pastilah dia macam mana. Bila masuk bulan Ramadhan, per4ngai macam tu juga.

Sekurang – kurangnya tolong la masak untuk sahur sama – sama. Tambah – tambah dia dah ada suami.

Lagi meluat bila up status atau gambar menu masakan kat facebook, instagram, twitter konon – konon dia yang masak dengan caption, “walaupun puasa dan penat melayan karenah anak – anak, harapnya menu ibu ni sesedap rasa,” sedangkan itu masakan mak. Blerghhh..

Tiba – tiba adik tu buat keputvsan nak pindah rumah sewa. Oh, melompat la hati saya ni sebab tak payah tengok per4ngai malas – malas dia tu.

Buat s4kit hati. Tapi sebenarnya dia pindah sebab adik lelaki saya ni bising kalau rumah bersepah.

Mana tak nya, rumah ada budak kecil kan. Saya ni jenis tak kisah, kalau saya rasa rajin nak kemas, baru saya akan kemas sebab saya tak suka nak bising – bising.

Tapi dah tahu adik tu malas tahap kritikaI, memang tak lah dia nak kemas mainan anak dia.

Mendapatlah dia kata – kata sentap dari adik lelaki tu. Bila tahu adik tu nak pindah, saya rasa macam satu masalah akan berkurang.

Tudung pun tak payah pakai 24/7. Sebelum ni setiap masa kena pakai tudung sebab adik ipar ni kerja sendiri.

Jadi, masa dia banyak kat rumah. Adik ni punya rumah sewa dekat je dengan rumah mak. Lebih kurang 1 km je jarak.

Nampak sangat pindah sebab sentap tapi baguslah. Bila lagi nak rasa sentap. Sekurang – kurangnya boleh buat dia berubah.

Seminggu kemudian, adik tu datang rumah mak sebab adik ipar nak kena uruskan urusan kat luar daerah.

Kemudian, bila urusan adik ipar tu selesai, dia kembali ke rumah mak semula. Ingatkan dia nak ambil isteri dan anak – anak dia tu bawa balik ke rumah sewa.

Rupanya duduk rumah mak dekat 2 3 minggu juga. Kembali la rimas saya macam dulu. Tapi lagi extr3me.

Adik dan adik ipar ni mula bertengk4r sebab hal – hal kecil yang saya kira boleh selesaikan secara baik.

Rasa malu mereka tu macam dah tak ada. Berg4duh depan mak abah, adik beradik dan depan anak.

Bukan sekali, bukan dua kali tapi dah banyak kali bertengk4r kat rumah mak. Saya kesian kat mak.

Kadang – kadang malam – malam, saya nampak dia menangis lepas solat sebab fikir pasal anak – anak.

Per4ngai masing – masing tak m4tang. Anak – anak dia akan menangis kalau nampak mak ayah dia tu bertengk4r.

Bila dah bertengk4r, masing – masing tak kisahkan anak. Adik saya tu keluar entah ke mana, si adik ipar tu mungkin pergi cari kawan dia lepak – lepak sambil minum kopi.

Anak dia? diaorang tinggalkan kat rumah mak. Adik – adik saya lah yang tolong jagakan sekejap.

Bagi makan minum, layan dorang main, tidurkan semua. Tengok muka dorang pun rasa sayu je.

Kesian sebab dapat mak dan ayah yang tahu untuk ‘buat’ anak je. Tanggungjawab masing – masing dah ke laut.

Amanah Allah mereka abaikan, tunggulah untuk jawab depan Allah nanti. Dulu nak kawin bukan main, siap ingat ayat – ayat al-quran dan hadis yang cerita tentang munakahat, kehidupan berumahtangga semua.

Tapi apa yang berlaku tak seindah macam apa yang mereka baca. Semua tu lakonan acah – acah alim sebab nak dapat tiket kawin muda.

Sampai satu tahap, saya terp4ksa luahkan semua pada mak dan mak setuju dengan apa yang saya katakan.

Mak ada rasa sikit menyesal tapi semua ni dah ditentukan. Kena belajar terima takdir.

Ada sebab Allah tangguhkan j0doh saya. Semuanya ada depan mata untuk saya ambil iktibar. Persediaan dari segi mentaI dan fizikaI.

Tak lupa juga pengisian rohani, al-quran dan solat malam jangan tinggal. Apa yang berlaku sekarang, Allah bagi nikmat pada saya dalam bentuk lain, dapat sambung sampai PhD.

Teringat saya akan satu kata – kata Ust Pahrol dalam satu buku beliau, “bersahabatlah dengan takdir”.

Pesanan saya buat adik – adik yang berniat untuk kahwin muda, buatlah persiapan. Cara berfikir dah kena ubah.

Nak buat sesuatu perkara, fikir dulu apa kesan yang akan jadi. Yang perempuan, jaga akhlak jaga pertuturan.

Akhlak bukan sekadar diukur melalui tudung yang labuh sahaja. Yang lelaki, belajar pegang tanggungjawab pada keluarga dahulu. -Academic Dr. to be-