Suami penah tunang 2x. Anak mak sgt smua nk duduk bawah ketiak mak je. Nafkah sye tak penah bagi. Bila saya keje suami kata mcm tu

Assalamualaikum admin.. mohon hidekan profile saya.. Saya baru bernikah selama 7 bulan. Tapi selama 7 bulan banyak kali saya terluka dengan sifat suami saya..
Beza saya dengan suami 6 tahun min..

Kami bernikah atas suka sama suka.. kami kenal memang tak lama min.. kami terus ambik keputusan nak nikah..

kami nikah simple je min.. tak de kenduri besar2 semua buat jimat.. sebab pk suami tak berduit.. sebelom nikah merisik pon tak..

bertunang pon tak.. kami terus nikah je.. tapi sebelom nikah saya tahu laki saya berkira bila nak dtg jumpa saya.. dia ckp tak de duit nak isi minyak bagai..

kadang2 duit saya isi minyak.. ya saya bukan jenis berkira min.. sebelom suami saya dtg kg saya.. saya yang dulu pergi jumpa dia..

suami orang pantai timur mi.. saya pon.. tapi negeri lain2.. suami tinggal kat kg pendalaman min…

Ya saya janji ngan suami.. saya ikut suami tinggal kat kg dia min.. suami mintak tinggal sekali dengan mak dan ayah mertua sekali..

saya ikut je.. tapi sebelom nikah. saya ada mintak dengan suami min.. mintak tinggal kat umah lagi satu.. sebab tak nak nanti ada masalah ngan mertua..

tapi suami banyak bagi alasan.. susah nak buat kje la apa la.. sedangkan bukan jauh pon rumah lagi 1 dengan umah mertua.. saya ikut je min..

ckp nanti buat rumah lain.. 3 bulan saya bertahan min.. tinggal sekali ngan mertua sapa yang tahan min.. kalau setiap pagi dengar mertua bising2..

beleber sebab bangun lewat.. padahal min.. 6.30pg saya dah bagun min. nak buat sarapan pon tak tau nak masak apa.. tanya mertua buat je la apa2.. bila buat dia tak mkn min…

Lagi satu saya buat sebab pk kot yang lain nak mkn.. tapi saya kena beber.. sebab saya ni tak reti berjimat la..

pastu mertua ckp saya ni boros la.. kalau masak mak mertua bukan nak rasa dulu.. tapi banyak ckp dia tak mkn itu la tak mkn ini la..

bukan masak bende sedap pon min.. masak biasa2 ja.. tu pon ckp tak berjimat.. nak masak lauk gulai ke.. lauk mcm biasa kita makan memang tak la..

mkn je apa yang ada..sayur petik je mana2.. pastu mertua ni suka masak pedas2.. saya mkn je min.. ikan sungai pon saya tibai min..

sayur apa2 pon saya mkn min.. tapi tak kan sekali sekala nk tukar selera tak boleh min..

kadang saya masak nasi je.. mak mertua masak lauk.. sebab saya pon jadi tak pandai nak masak.. semua saya tak reti jimat..

semua saya masak tak kena.. saya diamkan aje.. kalau saya sakit…saya nak jugak rehat min.. ni nak rehat pon tak senang min.. dengar beber..

mak mertua ckp.. bagusla tido aje.. tak sehat tu bangun la mandi ke apa ke.. saya ikut je.. kalau mak mertua beber tak boleh jawab min..

sebab diorang ckp.. kita yang salah.. tapi apa yang dia beber tu banyak tak betul min.. kalau mak mertua beber.. suami pulak sambung..

pastu ayah mertua sambung.. mana tahan min.. saya ni tak nafikan saya banyak kali sakit…demam semua.. tapi kalau hari dah tak larat nak buat keje mcm mana..

mertua mesti ckp.. dia kalau sakit pon buat keje.. tak de nak berlepek mcm orang..

Saya duk ngan mertua saya berniaga min..mertua ada la tolong buat yang mana boleh.. saya ingatkan nak bagi je duit belanja..

niaga pon bukan laku sangat min.. jual burger ngan air tebu je.. hari2 saya yang jaga kedai semua.. ad satu hari tu saya bagi suami duit rm100..

ckp kat suami.. bagi la kat mak.. sebab mak tolong buat keje.. kot la mak nak guna duit nak beli barang dapor.. tiba2 suami saya tak bagi..

dia ckp lupa.. saya ambik duit tu nak bagi kat mak mertua.. tapi mak mertua ckp tunggu setahun baru bagi.. saya terkejut.. rupa2nya..

selama saya berniaga share ngan mertua.. bila dah cukup setahun baru bagi duit tu 4orang..

Terkejut saya min.. nak bagi mcm mana.. pastu duit tu langsung saya tak leh guna.. saya pakai motor bayar bulan min.. saya ingat niaga boleh buat bayar motor..

tapi tak boleh sebab kena tunggu stahun.. habis saya nak belanja min? Suami bukan keje sangat pon kt kg.. noreh pon tak boleh sebab hujan je…

duit getah pon share ngan family.. selama saya tinggal ngan suami kat kg.. kiranya tak de duit nafkah min..

nak makan pon kena pk 10 kali. saya duk rumah tak de eletrik.. min.. jauh dari bandar.. pergi kuar bandar pon nak makan kedai jangan berangan la..

balik rumah jugak mkn.. tak pon mak mertua masak.. benti kat ladang kelapa sawit makan kat situ.. saya ikut je..

nak beli barang kedai rm2 pon kena sekat beli 2@3barang je.. padahal saya guna duit saya min.. saya boleh je min ikut suami.. tapi suami tak paham min.. bila dengar mak mertua beber

Suami ckp sabar.. sampai bila nak sabar min.. saya duk ngan mertua.. motor dah tunggak 3bulan…masuk bulan tu pon saya ad niaga online sikit2..

aada duit buat tampung bayar motor.. sebelom nikah semua dah settel.. suami janji nak bayar motor min.. tapi saya usaha jugak niaga online..

tapi adik yang handle bagi kat cust dengan pos.. nasib baik adik saya faham situasi saya jauh.. bulan puasa saya mintak izin suami balik kg..

sebab nak niaga.. sebelom nikah lagi saya memang tiap2 tahun buat kuih buat niaga kat bazar.. saya pikir..

saya balik buat kuih bulan puasa boleh saya bayar motor saya min.. suami izin saya balik…sebab alasan nak bayar motor..

saya buat kuih dapat jugak bayar motor 4bulan min.. pastu bayar sambug rotex.. last saya tahu nak sambung rotex.. ada saman.. kena bayar saman dulu..

Masa yang sama min.. mana nak cari min.. saya ckp kat suami min.. guna duit kedai dulu bayar saman.. nanti ada duit ganti balik..

suami ckp tak boleh min…sebab tu duit kedai.. sedangkan saya sempit min.. nak mintak.dengan sapa lagi.. nk bergadai suami tak bagi..

suami ckp pinjam dulu ngan sape2.. saya nak pinjam ngan adik beradik pon.. kebetulan dah nak raya.. semua nak guna duit..saya pinjam dengan kakak rm100..

yang lebih tu nasib baik adik saya bayar duit saya yang dia pinjam.. lepas la min.. dekat suami nak blik kg saya kereta ada masalah min..

boleh pulak guna duit kedai.. alasan kenderaan beli barang nak berniaga.. habis motor saya ni jugak yang beli apa kt kg sebelom ni.. saya diam je min.. sampai masa nak raya min..

Masa saya balik kg.. suami jaga kedai.. berniaga kat kg suami bukan laku pon min.. sebab tu saya oilih balik kg saya sebab tau kat kt kg saya boleh cari duit..

boleh buat mcm2 keje.. kat nak raya…mestila nak baju raya min.. satu pon tak pe la.. sebelom ni saya biasa beli 3@4pasang baju.. kasut semua.. yang saya nak..

tapi.saya tolak angsur lagi min…suami ckp tak payah baju raya la.. dia tak pernah beli baju raya.. tapi saya nak min.. saya mintak kat suami..

tapi suami ckp tak de duit.. padahal duit kedai ada pada dia min.. saya mintak beli baju rm50 je pon min. Tu pon tak dapat.. saya beli guna duit saya jual kuih..

beli kat suami satu.. saya satu.. pastu tudung.. tu je.. kasut pon pakai yang buat hanTran.. bag pon pakai yang mana ada..

Saya bukan boros sangat min.. beli yang mana perlu je.. tu pon suami ckp saya boros.. sementara duk kg saya.. saya duk umah adik saya min…

adik dah nikah dah…tapi nasih la adik ipar saya baik min.. rumah arwah ayah baiki.. so tak boleh la nak duduk min.. jadi duk la umah adik..

so skarang masuk part beli barang dapor min.. saya yang banyak beli…saya tak kisah pon..kadang adik yang beli pulak… tapi suami saya min.. berkira ..

beli beras 5kg pon kadang kena merayu dulu.. kdang2 mintak balik duit dia.. mkn semua bini masak min.. adatla duk kg saya ni memag la kena beli sebab nak masak kan.

Bukan main petik je.. tu pon laki ckap boros.. nak mkn bende sedap2.. min lauk ayam atau ikan tu normal la min..

Suami nak buat mcm kat kg dia min.. nak sayur cari.. nak ikan tangkap.. kg saya bukan mcm tu.. kdang2 mkn pon dah berjimat.. cari yang mana murah..

tu pon laki ckp bini mkn sedap2.. nk beli makanan pon berkira min.. tu tak masuk lagi part berjalan.. duit minyak pon berkira min.. sedey hati ni min..

kalau nak apa2 msti bergaduh dulu min.. bini mintak rm5 pon suami ckp duit nak beli barang dapor balik kg t.. ya allah min… saya tahu suami ada duit..

sebab sementara buat lesen kat kg saya min.. dia kerja kat kedai mak sedara saya min.. kat sini dia boleh simoan duit min.. beli barang kereta bagai..

tapi bila bini mintak tuk buat belanja.. laki bising.. beli baju pon berkira min.. rm50 je pon.. bergaduh besar..

3 bulan duk sini min.. satu bulan pon dia tak boleh bayar motor saya.. dia sanggup beli barang kereta lagi.. sedangkan dia tahu saya bukan buat keje.

Tambah pulak saya sakit dalam perut.. sampai orang panggil buat keja pon.tak boleh.. saya pergi berurut min.. bidan ckp peranakan saya bengkak..

dah berurut pon tetap sakit lagi.. berurut lagi sekali.. pon sakit.. uzur saya tak dtg hampir 4bulan min.. doktor bagi ubat uzur.. sebab cek saya tak pregnant..

Suami saya dah siap buat lesen min.. suami buat lesen pon sebab ayah suami bagi duit.. saya ckp kat suami tinggal kat sini semetara buat lesen..

boleh cari duit buat sekali lesen motor.. dari buat kt kg suami.. nak ke bamdar dah 2jam min.. duit minyak pon dah banyak habis..

saya bagi pendapat kat suami min.. alhamdullilah suami dengar.. saya tak tau dah min nak pujuk suami mcm mana lagi supaya keluar dari kg suami..

cari rezeki kt kg saya…sedangkan suami tahu tinggal kat kg saya boleh cari duit.. tapi dia tetap dengan alasan dia min.. alasan dia mak..

tetap nak tinggal ngan mak.. baru2 ni saya bergaduh besar min.. sebab saya tak nak ikut suami balik.. saya merayu min…nak suami tinggal kat kg saya..

rumah dah ada.. bayar bil api air je.. tapi suami tak nak min.

Dia ckp kat sini banyak keluar duit.. kat kg dia semua nak free.. ya allah min… suami saya langsung tak pk perasaan saya min.. sedih sangat..

dan last saya ckp okey saya ikut suami.. tapi bagi masa 1@2 minggu lagi.. dan jangan balik lagi.. sebab saya nak kemas umah arwah ayah dan nak settel barang online yang cust dah oder..

cuma tunggu ready stock.dari hq.. dia tak nak jugak min.. dia ckp biar hq yang settel semua.. hq pos deret kat cust… suami tak paham.min..

banyak cust yang mintak cod.. tapi.suami ckp bagi adik saya yang handle semua.. ya allah min.. tak kan saya nak susahkan adik saya lagi..

saya ckp tak pe la.. saya tak yah niaga online dah lepas ni.. saya bagi je semua kat adik.. dia marah pulak min.. puas saya pujuk min.. merayu. menagis.. suami tetap keputusan dia..

Sebelom suami balik kg dia kejutkan saya bagun kemas pakaian semua.. saya ckp bagi la saya masa.. terus dia tinggal saya balik kg dia..

tinggal ngan mak dia.. saya tak kisah sangat dah min.. sebab hati pon dah banyak kecewa.. suami balik senyap tanpa berita seminggu dia balik senyap..

call tak de msg tak de. saya malas min nak. msg dulu.. biasa saya yang selalu mengalah.. mintak maaf semua.. kali ni saya dengan keputusan saya.. tak nak balik..

Suami ada buat status min bosan tak de sapa nak chat jadi saya pun buat status konon saya keluar dengan orang lain tapi dia marah min dia buat status nanti dia bagi apa yang saya nak.. nak sangat ngan jantan lain…

saya tergelak min. Saya bukan ade laki lain pon.. saya sayang suami saya sorang je.. nak curang jauh.sekali.. tapi ni saya ada msg dia min..

tapi tetap tak nak mengalah.. suami ckp balik la.. t duk kat umah lagi 1.. saya tak percaya min…saya ckp buktikan dulu.. baru saya balik..

tapi dia mintak saya balik dulu.. saya tanya nafkah saya berapa nak bagi sebulan…saya tak nak buat keje apa2 dan..

niaga pon tak nak..saya nak duk umah je.. janji suami penuhi keperluan.. barang dapor.. nafkah dan tak berkira dengan bini..

Tapi suami ckp balik jr dulu min.. saya tahu bende yang saya nak tak akan terjadi.. kecuali suami buktikan dulu… saya mintak suami lepaskan saya..

kalau dia tak nak berubah.. tapi suami ckap sediakan 3k kalau nak berpisah…saya tanya kenapa.. dia ckp sebab dendam.. saya ckp okey..

tapi saya ckp sediala duit hantaran yang hutang rm7k.. tapi dia ckp tak akan bayar.. sebab dah janji tulis cek je.. ya memang..

tapi suami janji nak bayar sikit2.min.. suami ckp.. kalau tahu mcm tu.. dia tak nikah min..

ya allah min.. saya tak mintak pelamin bagai min. pakai baju nikah pon yang adik min.. hantaran pon buat sendiri.. semua saya yang buat..

makanan pon keluarga yang masak.. tak bayar katering pon.. sebab pk tak nak susahkan suami.. mintak duit mas kawen oon bergaduh min..

dia nak bagi mas kawen pon rm22.50.. tapi saya mintak min.. sebab duit belanja pon saya tak mintak cash.. saya bukan nak.sangat duit belanja tu..

taoi tak nak bagi laki malu.. nikah tak.de duit belanja.. tapi laki tak pk pon semua tu min.. laki tetap ngan ego dia..

mungkin sebab ni suami bertunang 2 kali semua putus min.. tetap dengan ego dia min.. tak nak mengalah.. kata2 yang dia pegang sekarang apa kata orang.

Istri wajib ikut suami.. ya wajib kalau suami jalankan tanggungjawab dia sebaik mungkin.. tapi kalau ada tempat yang boleh cari nafkah lebih..

kenapa tak boleh.. pk apa yang orang ckp.. sampai hati bini tak pk langsung.. sakit min.. sakit sangat2.. malu saya dengan adik2 min..

sebab saya bukan jenis yang berkira… adik2 semua saya jaga min dari dulu.. tak kisah pon bab duit.. tapi dapat suami yang paya h bab duit..

apalagi nak tumpang.. Suami saya baik sebenarnya min.. kalau marah tak pernah nak tinggi suara.. tak hisap rokok min.. ckp maki2 pon tak pernah..

Tapi yang silapnya.. suami tak nak dengar langsung nasihat dan pemdapat orang lain min.. anak mak.. Mohon pandangan semua..