Suami kata sya ni meyusahkan dan malukn sya depan org ramai. Dia tak fikir rezeki yg dia dpt tu dari anak2. Kini ak tekad buat sesuatu

assalamualaikum selamat pagi. 03.36 am saya mnaip dengan air mata smbil menjaga anak demam. saya tengah pregnant saya cuma nak mngadu saya penat mnjadi seorang isteri yang selama saya urus anak.

saya cuci pakaian berbakul2 guna tangan, saya urus rumah, kalau anak buat perangai saya lari pegi tengok anak sekejap..

jatuh tangga time nak jemur pakaian dekat bawah.. nasib baik kandungan kuat.. penah keguguran 2 kali..

saya penat ada suami tak? pernah menghargai saya. Selalu cakap saya pemalas sedangkan semua saya dah urus.. dia cakap saya terpaksa buat smua tu.. dia berkira duit dengan saya.

Kalau saya minta nafkah dia cakap cukuplah kalau dah kena bagi makan minum. bukan saya nak ungkit.

tapi dia kawin dengan saya free hantaran ibu bapa saya halalkn semuanya tapi macam ni d buat saya.

saya sakit, saya demam tapi dia tak tolong saya pon.. saya minta tolong ambik minyak angin pon dia marah2. dia cakap mulut saya jahat sebab aibkn dia..

saya tak? pernah aibkn dia dekat orang ramai. kalau ada masalah saya akan mengadu dekat mak ayah saya, makcik dia.. sebab dia dh tak? Ada ibu bapa.

Saya terkilan sebab selama ni dia yang banyak bagi saya malu, bayangkn dia pernah marah saya time kami tengah jalan2 marah2 saya time dekat hospital.

marah2 time dekat kenduri sampai orang semua pandang2. dia brapa kali bgi malu saya. dia cakap saya kurang ajar. ya saya mengaku memang saya kurang ajar di sebabkn dia..

dari awal dia pernah cakap saya telengong, pemalas. jadi stiap kali brgaduh saya ada maki dia. Dia ada batuk selesma.. jdi saya tegur dia..

kalau hingus jangan lap dkat selimut atau mna2 kain.. cari la kain khas atau tuala untuk lap hingus tu. kalau nak bersin ttup mulut.. berbuih mulut bercakap tapi tak? buat pon.

Malam ni trjangkit dekat anak dengan saya. saya selesma.. tapi anak demam terus naik panas. Saya risau sebab klau anak sakit kami selalu susahkan orang kalau grab tak? da masuk tempat kami..

terpaksa nanti ketuk2 rumah orang yang ada kereta minta hantar prgi hospital klau dah emergency sebab dah banyk kali terjadi macam ni.

kami tak ada kendaraan sendiri. Kalau emergrncy malam2 buta susah nak brgerak pergi hospital.. hospital jauh.

saya tegur suami saya tapi dia cakap saya salahkn orang kalau anak sakit. Memang la salahkn sebab benda saya dah tegur berkali2. bila dh terjangkit memang la saya salahkan.

Lepastu dia cakap saya perempuan bo doh. di ckp mulut saya jahat sedangkan dalam tv pon dah ajarkan kalau bersin tutup mlut…

berat sangat ke tangan nak tutup mulut? dia cakap nanti suatu hari saya sendri yang angkat kaki keluar dari rumah ni.. dia cakap macam ni “saya ni lelaki” dengan nada sinis lagi.

dia kawin dengan saya dalam tangan ada rm600 sahaja… tu pon nikah… nila dah kawin saya ikut dia sana sini.

berpindah sana sini sampai pernah tinggal dalam kontena.. bersusah payah jln kaki pnas2. banyak kesusahan kami lalui

Sekarang dah ada anak seorang rezeki kami bertambah. dah ada rumah sendri.. barang2 dalam rumah semua lengkap.. cuma tak da kenderaan sendri jadi suami saya macam bangga dengan ada semua ni.

bercakap mendongak ke langit. ni semua rezeki datang dari anak yang saya lahirkan. apa lagi sekarang saya tengah mengandung 5 bulan.

setiap kali mengandung ada saja rzeki yang datang tapi suami saya tak? brsyukur. Dia brlagak mendongak ke langit jadi sebelum apa2 trjadi esok saya kluar dari rumah ni.

Kalau dia dah brkira dengan kami anak beranak sedangkan duit yang dia bagi pon dia minta lebihannya lagi. kalau saya beli brang saya di cakap nya membazir..

habis tu bila lagi saya nak beli brang2 saya? setakat beli barang murah2 ja pon kat kdai dua ringgit. Saya penat macam ni.. saya keluar dari rumah ni saya nak kerja. saya tak? nak harapkn lelaki.

kalau harapkan lelaki begini la jdinya. dia akan anggap kita brgantung dengan dia. dan ada ka patut dia cakap “banyak juga suami isteri bekerja,

kau bekerja la bukannya menyusahkan” ooo rupanya bru saya thu saya ni beban dia sedangkan dulu dia tiada apa2. satu harta pon tak ada

Saya boeh bkerja. Tapi saya nak ada orang jaga anak. Saya percaya keluarga saya sahaja sebab anak saya kalau sakit/demam lain caranya.

saya tak? anak saya aktif. semua benda dia kacau. saya risau kalau tinggalkan dekat orang nanti anak saya kena pkul. anak saya baru setahun lebih..

saya risau. saya bercadang nanti dia dah pndai bercakap/ mengadu baru saya nak bekerja tapi kalau dah suami cakap macam tu baik saya keluar dari rumah.

Saya minta tolong orang trdekat jagakan anak.. saya cari kerja. Biarla saya cari nafkah saya sendri. Saya masih mampu buat kerja. Daripda ada suami pon berkira…

Saya tak kisah dia nak cari perempuan lain macam yang dia cakap sebabnya dari awal dia tak ada apa2. kawin dengan saya baru ada rzeki anak2.

bawaklah orang baru menumpang rezeki anak saya.. saya tak kisah. saya sedekahkn ja. ambillah. yang pnting apa2 jadi saya tetap nak bawa anak2 saya.

anak2 saya harta saya. sekali saya keluar jangan pernah dia tgok anak2 saya lagi.. sbenarnya banyak lagi saya nak mengadu tapi ckupla sampai sini..

takut2 nanti sgala aib pula saya buka.. saya ni bukan boleh harap sgt klau dh mnaip smua saya luahkn. doakan anak saya cepat sihat dan baby dlm kandungan baik2 sja.