Teruk saya kena mrah dengan doktor. Sekurang2nya kami pernah diberi peluang untuk merasai khamilan walaupun sekejap. Kata2 MIL memberi semangat dekat saya kembali

Assalammualaikum. saya, wanita yang telah 5 tahun berkahwin dan masih belum mempunyai zuriat. Siapa kahwin tak nak anak kan?? Begitu jugak saya dan suami.

saya kesian kat suami saya yang sangat ingin zuriat. Tapi dia tak pernah bersuara hal zuriat sebab tak nak saya tertekan. saya tahu semuanya berpunca daripada saya.

Saya tak mampu memberikan zuriat pada suami sebab pnyakit yang saya deritai iaitu SLE. Terasa tidak sempurna diri ini, bukan saja mempunyai pnyakit yang tiada ub4t penyembuh, terpaksa bergantung pada ub4t dan lebih menyedihkan saya masih tak mampu memberikan zuriat pada suami saya.

SLE adalah pnyakit kr0nik “autoimmune” di mana antib0di seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri.

Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan. Untuk kes saya, autoimmune saya serang drah, hati dan kulit saya.

Drah saya sentiasa berkurang, dan penah hb saya lebih rendah dari 5. Tahun pertama kena pnyakit ni, setiap 2 minggu atau sebulan saya mesti masuk warded dan setiap kali warded mesti kena masuk 2 pain drah.

saya kena pnyakit ni ketika saya baru berusia 23tahun, baru mula berkerja selepas menamatkan pengajian. Waktu tu saya belum berkahwin.

Saya kerap keluar masuk hospital dan sebab tu jugak saya dibuang kerja. saya pun paham la, company mane boleh tahan kalau staff asyik mc je. MC plak bukan sekejap.

Kereta saya tertunggak lebih 3 bulan dan hampir kena tarik. Badan saya pun mengembang sebab ubat-ubatan yang saya terpaksa saya makan esp ster0id.

Badan saya naik dari 45kg to 65kg. Time tu saya stress giler, saya baru nak mula hidup, saya dah di uji dengan ujian yang berat camni.saya mula mempersoalkan apa salah saya sampai kena uji camni.

Kenapa saya yang diberi pnyakit ni, kena tak orang lain. Mula2 sakit dulu, saya pikir Skit ni satu musibah untuk saya. Dunia ni dah berakhir dan saya pikir nak m4ti je.

saya pernah ditahan di zone merah di bhagian kcemasan. Dipasangkan 0ksigen, X-tray & ECG semua dibuat diatas katil, saya dah macam orang yang tak bernywa pasrah atas semua tindakan nurse dan dktor.

Melihat nurse membuka pakaian saya utk jalani semua prosedur yg dijalankan sebab saya tak mampu menggerakkan tuboh badan saya sendiri. Betapa lemahnya saya ketika tu.

Alhamdulillah, nywa saya masih panjang keadaan saya kembali stabil dan dipindahkan ke wad. Lepas beberapa hari saya dalam wad, anggota badan saya mula naik ruam. Seluruh badan saya merah dengan bebiji air memenuhi tuboh saya.

saya jadi rendah diri, malu nak jumpe dengan orang. saya tak bagi kawan2 dan saudara mara melawat saya. Tapi Bf (suami saya sekarang) tetap datang melawat saya. Saya menangis, saya tunjukkan pada dia keadaan diri saya. saya selak baju saya hingga menampakkan paha, lengan dan juga belakang saya.

Semua dipenuhi ruam. Time tu saya dah tak pikir lagi pasal aurat. Lantak, biar die tengok sendir keadaan saya. saya dah tak lagi cam dulu.. Kulit saya menggerutu dah macam katak puru. saya cakap kat dia, “saya berpnyakit. Dktor cakap pnyakit ni tak ade ub4t penyembuh.

Ubat yang diberikan hanya untuk mengurangkan tindakan balas autoimmune dan saya perlu bergantung pada ub4t-ub4tan selamanya. Awak dah tengok sendiri keadaan saya, andai awak nak tinggalkan saya, saya redha dan saya terima.” Apa jawapan yang saya dapat dari dia. “Gile! saya akan tetap sayang dan saya takkan tinggalkan awak” Allahu Akbar terkedu saya, terharu.

Saya pikirkan dia akan tinggalkan saya. Tak ade manusia yang sanggup terima orang yang skit. Lepas beberapa ketika, saya kena transfer ke hospital untuk dapatkan rawatan daripada pakar SLE.

Alhamdulillah lepas refer to pakar, saya tak perlu lagi warded dan tak payah masuk drah la. Tapi saya masih kena follow up setiap bulan. Nampak menyusahkan kena jumpa dktor setiap bulan tapi saya bersyukur sebab saya semakin sihat dan paling penting saya tak payah tido kat ward lagi.

Bila keadaan semakin ok, saya mula bekerja balik, Alhamdulillah ade company yang sudi terima peskit macam saya. Lepas dah bekerja, Bf saya ajak kahwin. Kahwin? Biar betul? boleh ke saya?

saya tak percaya dengan kemampuan diri saya. Ye sekarang saya nampak sihat tapi bila2 masa saya boleh sakit balik. saya bagitaw dktor dan dktor mintak jumpa bf saya.BF saya pergi jumpa dktor. Dktor explaint semua keadaan saya, risiko yang mungkin akan terjadi dan ciri2 kalau autoimmune mula mnyerang.

Yang paling dktor tekankan adalah zuriat. Jangan melakkan harapan yang tinggi untuk mempunyai zuriat. Pes4kit SLE mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengalami kegugguran dan kehamilan boleh membhayakan diri peskit.

P3sakit hanya dibenarkan hamil setelah kedaan peskit benar2 stabil. Alhamdulillah BF boleh terima semua tu.Akhirnya kami berkahwin,dari awal perkahwinan saya kena amek perancang kehamilan iaitu cucuk depo setiap 3 bulan.

family member suami tahun keadaan saya. Sekarang dah 5 tahun perkahwinan, pernah 2 kali warded tapi Alhamdulillah suami menjaga saya dengan baik. Kami Masih seperti dulu masih belum mempunyai zuriat. Masih berdua dan sentiasa dalam fasa honeymoon.

Sehingga ke hari ni, sakit saya tak penah stabil, sentiasa turun dan naik dan masih tak dibenarkan hamil.saya pernah ingkar arahan dktor, Tahun ke4 perkahwinan saya stop ambik pencegah kehamilan dan saya tak bagitaw suami saya dan saya berjaya hamil.

Mula2 dapat tahu saya hamil, kami terkejut, gembira, tsayat semua ada tapi bila dktor bagitaw r1siko yang bakal terjadi pada baby, suami mula risau. Baby berisiko untuk mengalami sumbang disebabkan ibu makan ster0id.

Banyak drah yang doktor amek untuk check untuk pastikan dan berharap antib0di negatif (Anti-Ro dan Anti-La) yang boleh menggangu jantung byi yang boleh menghentikan jantung bby.

Tapi berita gembira kehamilan tu hanya bertahan seminggu dan saya mengalami kegguran. Antara sebab berlsayanya kegguran adalah disebabkan drah saya membeku dan tak sampai ke j4nin (disebabkan pnyakit saya).

Teruk saya kena mrah dengan doktor.Bukan doktor sengaja tak bagi tapi dalam keadaan hamil, lebih mudah autoimmune menyerang buah pinggan saya.

Sebab tu dktor kena mengawal dan memastikan semuanya selamat sebelum membenarkan psakit hamil. Sedih, memang la saya sedih tapi saya tak pernah menyesal, sekurang2nya kami pernah diberi peluang untuk merasai khamilan walaupun sekejap.

Semua orang mrah saya termasuk keluarga saya, dan suami. Dorang mrah sebab dorang sayangkan saya. Masih saya ingat macam mana menggelabahnya semua saya bila mnangis sebab skit perut dan drah berketul-ketul keluar.

Terus kami ke hopital dan dktor check saya dah total misc4rriage. Sedih, mnangis suami. “Saya boleh terima kehilangan bby tapi saya tsayat kehilangan awak.” Ya Allah Nikmat apa lagi yang saya dustai.

Seorang suami sanggup ketepikan keinginan dia untuk memiliki zuriat kerana sayangnya pada isteri. Lepas kegugguran, Suami saya upah orang utk urut, tungku dan sauna cam orang berpantang cumanye takde b4by.

Alhamdulillah suami saya angat membantu saya. Setiap Pagi saya bangun sediakan breakfast je, yang lain semua suami saya buat. Mungkin disebabkan saya skit, saya dapat kelebihan tu.

Suami saya terima saya seadanya. Badan saya penuh dengan parut, selulit disebabkan ster0id. saya tengok diri sendiri pun saya jiijik. Muka saya jadi gelap dan moonface.

Tapi suami saya tak pernah pertikaikan semua tu. Disebabkan ujian skit ni, MIL saya tak pernah bertanyakan saya soal zuriat, tak pernah bagi saya tekanan dan sangat2 membantu saya.

Masa saya kegugguran, MIL boleh cakap, “Jangan dipikirkan pasal anak. Tak salah kalau kita tak ada anak, jaga kesihatan diri. Jangan k0rbankan diri sendiri untuk memenuhi kehendak/puaskan hati orang. Mulut orang takkan berhenti bercakap, abaikan.

InsyaAllah anak mak redha dan dia terima kamu seadanya dan mak pun tak kisah. Yang penting kamu sihat dan bahagia.”Allah tu Maha Pengasih, bila saya redha dan terima dengan ujian Dia, Dia bukakan pintu2 rahmah untuk saya.

Allah kurniakan saya seorang suami yang sangat2 memahami dan yang paling penting terima saya seadanya dalam sakit dan sihat. Allah kurniakan keluarga dan mertua yang penyayang.

Terima saya dan tak pernah persoalkan hal zuriat. Mereka sangat menjaga. Mertua saya sanggup carikan ubat2 tradisional utk merawat sakit saya especially yg melibatkan kulit saya.

Kulit saya berbekas dan penuh dengan parut. Macam2 daun/herba dia cari dan sapukan kat badan saya. Orang2 disekeliling saya, jiran2 dan sedara mara ada bertanyakan saya soal zuriat tapi mereka bertanya dan mereka sendiri yang menjawab “Mungkin ko tak dapat lg anak sebab ko sakit”.

Alhamdulillah disebabkan Penykit itu jugak saya tak terus disoal dan ditekan.saya diberikan rezeki, peluang pekerjaan.

Alhamdullillah.. Apa lagi yang saya mahukan. Allah bagi saya ujian hanya sedikit tapi rahmah dan nikmat lebih besar Dia berikan pada saya.saya sentiasa berdoa, “Ya Allah sesungguhnya terima dan redha dengan ujian-Mu.

Kau berikanlah saya kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini. Kau adalah sebaik-baik perancang dan perancangan Kau adalah yang terbaik buat kami h4mba yang naif lagi tidak mengetahui ini. sy bersyukur ke atas segala nikmat yang Kau berikan kepada saya.”