Aku ingat tentangan daripada mak tulah ujian paling besar aku berkahwin dengan suami. Rupanya ada lagi yang lebih besar.

Assalam dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Nama aku Nur. Dah berkahwin. Aku nak share pengalaman aku berkahwin dengan seorang yang punya masa silam. Ya, aku berkahwin dengan seorang bekas bnduan. Aku kenal dia masa kitaorang kerja di tempat yang sama.

Dan dia dah bagitahu awal² ‘siapa’ dia yang sebenarnya. Masa aku kenal dia, dia dah kembali ke pangkal jalan. Dalam pemerhatian aku, Dia seorang yang jaga solat.

Dia juga sangat² menghormati mak dia. sebelum kitaorang serius, dia ada ingatkan, aku ne tak takut ke kalau² dia buat silap yang sama pada masa hadapan?

Aku masa tu, terfikir juga. Kalau aku dah kahwin dengan dia, aku tak boleh paatah balik dah masa tu. Tapi masa depan kita tak dapat nak ramal.

Aku ambil keputusan nak kahwin dengan dia walaupun dia punya masa silam. Aku kahwin dengan dia yang sekarang. bukan dengan dia di masa lalu. Dia istiqamah dalam beribadah. Aku yakin dia boleh bimbing aku.

Masa kitaorang masih dalam sesi berkawan tu, banyak la tentangan hebat yang aku dapat selepas family aku tau tentang masa silam dia.

Terutamanya mak aku. yelah, mak mana tak sayang anak kan? Aku cuba yakinkan mak aku yang dia dah berubah. Tapi gagal.

Macam² mak aku buat supaya aku tinggalkan dia. Tapi tulah, kalau dah jodoh, dihalang macam mana pun tetap bersatu juga.

Sampaikan hari² penting aku tunang dan kahwin, mak aku tarik muka dengan aku. Aku rasa skitnya tak dapat restu dari mak aku.

Lepas kahwin, aku ikut suami. kitaorang berhijrah jauh dari kampung. Masa tu lama jugaklah tak jumpa dengan mak. berhubung sekadar chat tanya khabar macam tu je. Suami faham dia bukan menantu pilihan. Aku minta suami bagi mak ruang dan masa untuk terima dia.

Selepas setahun kitaorang kahwin, alhamdulilah nampak perubahan dari mak aku. Mak aku mula terima dia sebagai menantu walaupun tak akrab mana tapi aku yakin, mak aku dah boleh terima dia. Alhamdulillah syukur ya Allah. Allah dah makbulkan doa² kami suami isteri.

Aku ingat tentangan daripada mak tulah ujian paling besar aku berkahwin dengan suami. Rupanya ada lagi yang lebih besar.

Sebelum kahwin, family suami semua okay. Restu aku dengan suami. Tapi selepas kahwin, masingmasing tunjuk ‘belang’. Awal perkahwinan, adik suami buka cerita macam² tentang suami masa bujang.

Cerita tentang aib suami. Sampaikan adik suami tu terlepas cakap dengan aku, “kalau aku jadi kau, lama dah aku tinggalkan dia. Buat apa nak stay dengan orang macam tu?” Aku masa tu hanya mampu senyum.

Aku terfikir, dia nak kami bercrai ke? Aku yang dah sedia maklum dengan suami yang dulu, buat endah tak endah je dengan cerita dia walaupun menyakitkan. Tapi lama kelamaan aku dapat tahu yang adik suami tu ada dndam lama kat suami.

Dia sangat² benci dengan kisah silam suami yang bagi dia dah calarkan maruah keluarga. Dia tak nak tengok suami bahagia. Sebab tu dia cuba hasut aku supaya aku tinggalkan abang dia. Sampai sekarang dia masih cuba ‘cucuk’ jrum.

Tak cukup dengan adik ipar. aku diuji lagi sekali oleh bapa mertua. Bapa mertua sangat² memegang kisah silam suami. Bila suami tegur bapa mertua, bapa mertua akan balas dengan kisah silam suami.

Bapa mertua cakap suami tak layak nak tegur dia. Sampaikan kadang² tu, bapa mertua tak mengaku suami tu anak dia. Allahu. Suami tegur bab agama, bapa mertua kata tak layak.

Bapa mertua cakap suami tu penagih, peminum arak. Tak layak bercakap pasal agama dengan dia, ahli neraka, tak layak masuk syurga. Allahu. Aku tahu suami kecewa. Suami selalu meluah, dia risau kata² bapa mertua tu jadi 1 doa untuk dia. Aku sebagai isteri ne, terluuka juga.

Bapa mertua akan cakap macam tu bila suami tegur kesalahan bapa mertua. Terutama bab agama. Sebagai anak, takkan suami nak biar bapa mertua terus terusan buat perkara bid’ah.

Tapi bila suami tegur walaupun dengan cara baik, bapa mertua tetap akan lawan. Lawan dengan masa silam suami.

Sehingga selalu jadi pertengkaran dua beranak. Aku sebagai isteri cuma mampu cakap kat suami, sabar je. Ne ujian kita. Walau macam mana pun, dia tetap bapa.

Aku pula kadang² tu rasa macam hiilang rasa hormat kat bapa mertua. Bapa mertua slumber sumpah seranah suami. Aku paling skit bila bapa mertua nak sangat suami masuk pnjara lagi. Allahu.

Aku nak kata apa pun tak boleh. Aku tahu suami tegur sebab apa. Walaupun pun penerimaan bapa mertua tu tak seindah yang diharapkan.

Perkahwinan kitaorang masih baru. Belum dikurniakan anak. Dan oleh sebab kisah silam suami tu, adik ipar lain pula cakap suami dilaknat Allah takde anak sebab suami dulu penjenayah. Menangis rasa hati dengar suami dihina sedemikian rupa.

Hanya sebahagian ipar² aku yang bersyukur dengan perubahan suami. Alhamdulillah. Aku tahu benda ini akan aku lalui sepanjang bersama dengan suami.

Masa ini dan akan datang. Aku tak pernah putus berdoa supaya aku dan suami dipermudahkan segalanya. Aku hanya insan biasa. Begitu juga suami. Aku tak cakap suami selepas berubah dia dah tak buat silap.

Tapi silap suami sekarang tak sebesar silap dia yang dulu. Bapa mertua, ipar² semua macam tu sebab bagi diaorang, darjat suami cuma bawah tapak kaki. Tak layak untuk dihormaati.

Aku tahu kisah silam suami yang suami dah tinggalkan satu masa dulu, akan jadi bayang² di masa sekarang dan akan datang.

Korang doakan kami suami isteri dipermudahkan segala urusan ye. Dikurniakan zuriat yang soleh solehah. Semoga kami sama² kuat hadap semua ujian hidup ne. Semoga hati kami tak pernah berpaling dari Dia.

Kisah ke 2 lebih menyedihkan, baca perkongsian di bawah

Assalam semua, harini aku nak ceritakan pengalaman aku sendiri memeriahkan hari raya aidilfitri di balik tirai besi. Kira kira dah 3 tahun berturut turut aku beraya dengan adik beradik aku dalam pnjara.

2 tahun lepas, abang aku masuk pnjara sebelum dibebaskan akhir tahun lepas, aku dan keluarga aku lah yang melawat abang aku. Korang tak perlu lah buat discussion kat komen pasal apa abang aku masuk dalam ye.

Kalau korang nak tahu, betapa gembiranya hati bnduan pnjara ni bila korang lawat masa raya, musuh ketat dalam sel pnjara tu pun boleh dorang pluk tau kalau keluarga dorang datang.

Kalau sepanjang tahun tu korang tak lawat, takpe. Tapi kalau korang tak melawat dorang masa raya, punya hiba hati tuhan je tahu. Sebab ape?

Sebabnye, bila nombor badan bnduan dipanggil, melonjak lonjak keriangan. Abang aku sendiri cerita. Memang dia cakap, dia tak mengharap pun keluarga kitorang beraya. Takut sedih. Tapi aku masih ade perasaan.

Aku tetap melawat raya dorang. Biasa pnjara akan buka lawatan raya untuk semua pada raya ke3 & 4.

Korang jangan ingat kat tirai besi ni takde lemang, ketupat rondang. Kat dalam lagi meriah tau.

Malam raya, para bnduan akan takbir kuat². Abang aku ni, kira imam lah dalam tu, dia la ketua laung takbir tu. Punya happy dia rasa dah jadi mufti. hahha

Masa nak melawat, korang akan tengok betapa ramainya keluarga yang datang nak lawat anak beranak sanak saudara dorang dalam pnjara masa raya ni.

Beratur panjang-panjang berjam jam, semata mata nak melawat anak dia setahun sekali. Lepas tu, korang kena la sediakan dalam RM100-150 duit raya untuk dorang ni. Korang ingat dorang takde duit raya ke? hahha

Kalah duit raya aku tahu tak. hahha.. Dengan duit raya tulah, dorang boleh ‘shopping’ raya kat dalam tu. Boleh la beli lemang rendang, ketupat kuah kacang ke.. Baju raya kasut raya takleh lah. Ada jugak yang lari nak balik rumah nanti semangat pakai baju raya. hahaha

Nanti bile dorang dah shopping tu, dorang akan kongsi dengan ahli satu sel dorang. Yela.. Bukan semua keluarga datang jenguk.

Masa nilah kawan kawan sel ambil peranan. Happy kan hati bnduan lain yang keluarga tak datang ziarah.

Tapi part aku paling tak tahan, masa telefon. Korang telefon bukan dengar sangat pun. Menjerit jerit la korang kat fon tu. hahha. Pastu 15-20 minit je masa boleh bercakap.

Nak taknak, korang kena plan dulu nak cakap ape. Pernah tahun lepas, aku lawat abang aku, sempat ucap, ‘ selamat hari …..’ Tettt..

Punya sedih time tu, rasa taknak pecahkan dinding tu. Geram betul. Kalau korang datang 10 orang, 15 min bahagi la dengan 10 orang.

Tahun ni, harini, aku lawat adik aku pulak. Tunggu turn tak masuk masuk dari tadi ni. Meriah weyh kat pnjara ni. Konfem adik aki tak sabar nak jumpa aku dan keluarga walaupun aku baru je melawat 2 hari lepas.

Sebab feel melawat masa raya dengan masa biasa memang luar biasa. Ok lah. Nombor aku dah nak kena panggil. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

Kosong Kosong. Sebarang pertanyaan dan perkongsian, boleh ajukan dalam komen. Nanti aku share lagi banyak benda.